Met grote passen stormt Mick de klas uit
Het gebeurt wéér en dat terwijl jullie gisteren in de pauze nog zo’n fijn gesprek gehad hebben over wat hij kan doen in de klas op de momenten dat het hem allemaal even te veel wordt.
Je steekt onwijs veel tijd en energie in dit mannetje. Maar in een klas van meer dan 27 kinderen kan je hem niet altijd bieden wat hij nodig heeft. Zonder dat je de andere kinderen te kort doet. Het is frustrerend, want je doet je stinkende best. Je hebt al van alles geprobeerd om hem te kunnen helpen, maar toch lijkt dat wat je doet niet voldoende. Hij is steeds moeilijker uit zijn boze buien te halen.
Het mooiste aan leerkracht zijn is dat het ertoe doet
Je wil niets liever dan hem helpen, want leerkracht zijn betekent voor jou
✓ het beste in ieder kind naar boven halen
✓ bijdragen aan de ontwikkeling van ieder kind
✓ kinderen laten voelen dat ze goed genoeg zijn
✓ kinderen laten zien dat ze mogen zijn zoals ze zijn
✓ kinderen helpen als ze het moeilijk hebben
✓ kinderen helpen begrijpen wat ze nodig hebben om tot een volgende stap te komen

Maar Mick is niet het enige kind in jouw klas waar jouw aandacht naartoe gaat
Want Noah komt ook met regelmaat in een gevecht met andere kinderen terecht. Waarin hij andere kinderen slaat, schopt en soms zelfs bijt. Zodra je tussenbeide komt schreeuwt hij naar je en zijn de scheldwoorden niet te misstaan. En dan heb je ook nog Lars die zich onder tafel verstopt en vaak ontzettend hard huilt. Tot ontroostbaars toe. Emma waarbij je niet meer binnen lijkt te komen, zich volledig lijkt af te sluiten en je geen enkele connectie meer mee lijkt te kunnen maken. En dan is daar ook nog Julia. Het stille meisje in jouw klas dat over haar grenzen heen laat gaan, klasgenootjes vaak hun zin geeft en bij jou altijd om bevestiging komt vragen. Je gunt al deze kinderen zoveel meer.
Jij wil voor ieder kind het juiste doen
En je bent niet de enige hierin, want dit is wat iedere leerkracht wil. Alleen de reden dat we dit lastige gedrag bij kinderen zien. Gedrag waarvan we soms gewoonweg niet meer weten wat we nu nog moeten doen. En de reden waarom we in dit soort situaties echt wel handelingsverlegen dreigen te raken. Is omdat we in het onderwijs gedrag heel rationeel benaderen. Puur vanuit logica.
Alles wat we inzetten wanneer het gaat om gedragsverandering is gericht op de verwachting dat een kind weet hoe hij passend moet reageren op het moment dat het hem allemaal te veel wordt. Dat hij dit kan aanvoelen. Dat een kind weet wat hij op dat moment nodig heeft. Dat hij dit aan kan geven en dat een kind hier ook naar handelt.
Maar zo simpel is het niet. Gedrag wordt niet gestuurd vanuit logica, maar vanuit emotie. En in 90% van de gevallen is dat lastige gedrag wat we bij een kind zien de uiting van stress, spanning en de angst en onzekerheid die daarmee gepaard gaan. Waar een kind onder gebukt gaat. Het is alles wat hij denkt, doet, voelt en ervaart, maar waar hij zich nog niet bewust van is. Het is alles wat maakt dat die emoties de overhand nemen en wij dat lastige gedrag in de klas te zien krijgen.

What the theacher is is more important than what he teaches
En juist omdat we dat lastige gedrag blijven benaderen als een rationeel proces en niet als een emotioneel proces komen we met kinderen zoals Mick, Noah en Lars, maar ook bij kinderen zoals Emma en Julia niet verder dan wat we zo graag voor hen zouden willen. Is dat we doen niet helpend en raken we uiteindelijk handelingsverlegen.
En dat is wel het laatste wat jij wil. Wat jij nodig hebt is:
✓ Weten wat er in de hersenen gebeurt als kinderen last hebben van stress. Als er te veel spanning bij hen binnen komt. Wat ze dan denken, voelen en vaak doen vanuit onmacht.
✓ Weten welke 4 overlevingsstrategieën kinderen (onbewust) inzetten en hoe dit eruit ziet. Zodat je dit als dusdanig kunt herkennen en kunt handelen.
✓ Het leren herkennen van de signalen wanneer stress bij een kind oploopt. Zodat je lastig gedrag voor kan zijn.
✓ Weten hoe je weer in gesprek kan komen op het moment dat het een kind en jou allemaal even te veel wordt
✓ Weten hoe je weer tot een gesprek kan komen. Wat verder gaat dan de standaard “wat kan je anders doen gesprekken”. Zodat je erachter kan komen wat er bij het kind schuil gaat achter dat weglopen, slaan, schoppen, schreeuwen, schelden, verstoppen onder tafel, huilen. Maar ook achter die afsluiting, het geen connectie meer kunnen maken, het over grenzen heen laten gaan en die continue vraag om bevestiging.
Behind every child who believes in themselves is a teacher who believed in them first
Laat mij jou in 3 uur tijd meenemen in de wereld van kinderen zoals Mick, Noah, Lars, Emma en Julia. Zodat jij als geen ander weet waar dat lastige gedrag vandaan komt. En jij precies weet hoe je deze kinderen nu het beste verder kunt helpen en die basis kan blijven leggen die jij als leerkracht voor jouw kinderen zo belangrijk vindt.
Voel jij aan alles dat dit is wat jij voor de kinderen uit jouw klas wil? Kom dan op zaterdag 16 december om 09:30 uur naar de workshop Eerste Hulp Bij Lastig Gedrag in de klas. In mijn praktijk aan de Theemsweg 43 in Spijkenisse.
Dan gaan we samen in een groep van 10 gedreven en gepassioneerde (onderwijs)professionals samen aan de slag. Zodat jij als geen ander snapt/begrijpt/weet waar dit lastige gedrag vandaan komt. En jij die praktische tools in handen hebt die ervoor zorgen dat jij de kinderen die dat lastige gedrag laten zien, echt verder kan helpen.
Aan het eind van de workshop staat er een heerlijke lunch voor je klaar. Want dat is na die 3 uur meer dan dik verdiend. Zo is er de tijd om alle kennis en indrukken die je hebt opgedaan te kunnen verwerken. En is er ook de mogelijkheid om samen met andere professionals en mij waardevolle verhalen en ervaringen uit te wisselen.
Een leraar verandert de wereld leerling per leerling
Je gaat naar huis met kennis en praktische tools mee die je direct de dag erna in de klas kunt toepassen. Maar bovenal krijg je de kans om te ervaren wat deze oefeningen met jou mogen doen. Want wanneer je zelf kan voelen wat deze oefeningen met jou doen, pas dan weet je ook wat het voor de kinderen uit jouw klas mag doen.
Na deze workshop
✓ Heb jij weer het gevoel dat je juist bij die kinderen die lastig gedrag laten zien weer een gesprek aan kunt gaan, dat echt resultaat oplevert. Zodat er weer ruimte komt om stappen te maken en het kind weer tot werken en leren komt.
✓ Heb jij de kennis en de tools die juist bij die bij kinderen die lastig gedrag laten zien, voor het echte effect gaan zorgen. Zodat er weer ruimte komt voor rust, vertrouwen en plezier. Bij het kind, bij zijn ouders en bij jou.
✓ Heb jij die kennis en praktische tools tot je beschikking die je dag erna al meteen in kunt zetten. Zodat jij de kinderen uit jouw klas direct verder kunt helpen.

Wat ik deel aan kennis over stress en alles wat daarbij komt kijken is niet alleen voor de kinderen met lastig gedrag van belang, maar voor elk kind. Sommige kinderen hebben wel stress, maar laten dat alleen niet zo uitvergroot zien. En dat weet jij hierna als geen ander.
Jij krijgt in deze workshop alles mee, zodat jij die leerkracht kan zijn die jij voor de kinderen wil zijn en zich later herinneren als
✓ die liefdevolle leerkracht
✓ die leerkracht waar de basis voor het leren werd gelegd
✓ die leerkracht die hen liet zien dat ze meer zijn en konden dan ze ooit voor mogelijk hielden
✓ die leerkracht waarbij ze konden opbloeien
Want leerkracht zijn is het mooiste beroep wat er is.
De investering voor deze workshop is 149,-.
Hieronder lees je wat andere (onderwijs)professionals over mij en de workshop zeggen
Ik hoopte meer te leren over hoe je de signalen van stress bij kinderen kon herkennen en wat stress doet in het brein van een kind. In een korte tijd kregen we tips en werden we meegenomen in hoe je kinderen beter tot rust kan brengen.
Mijn grootste eye-opener was toch wel hoe hard kinderen volwassenen in hun leven nodig hebben! Door goede aanwijzingen, oefeningen en coaching kun je het kind weer laten inzien hoe te ontspannen en weer tot rust te komen.
Het is waardevol om je hier weer bewust van te worden. Je gunt ieder kind het allerbeste. Met iets kleins kunnen wij samen weer een groot verschil maken. Wij willen allemaal kinderen in hun kracht zetten! Wij kunnen het niet alleen, samen staan we sterk!
Deze workshop heeft me aan het denken gezet. Stress wordt veroorzaakt door angst, gezonde angst of irreële en naar mijn mening dus ongezonde angst. Angst leidt tot heel veel gedragsuitingen, waaronder weerstand. Waarom willen we het ene kind hier wel eindeloos mee helpen en hebben we moeite met het andere kind? Terwijl er dezelfde stress/angst onder zit.
De workshop laat zien hoe laagdrempelig en gemakkelijk kinderen kunt helpen met hun stress. Ik denk dat alle kinderen in mindere of meerdere mate stress ervaren en dus is deze workshop zinvol voor alle ouders en leerkrachten.
Ik zou nog even uitgebreider terugkomen op deze mail
En je weet. In de coaching moet je soms echt tijd nemen om er echt even voor te zitten
En ook dan tikt de tijd weer door, we staan continue aan.
En ik wil er dan ook kort over zijn. Niet omdat ik niet langer wil. Maar omdat ik daar ook voor sta. Korte en bondige informatieverschaffing. Weinig ruis. Maar wel kijkend naar wat een kind nodig heeft Kijkend naar het individu en zijn of haar omgeving.
En dat is wat jij precies ook doet. Je levert maat werk. Je hebt enorm veel passie voor je werk en dat straal je uit. Ik heb van een iedere collega die er was gehoord: Wat kan Ilse fijn vertellen!
Persoonlijk vond ik de zin over de klif het meest treffend. Hoe ga je met iemand in gesprek die letterlijk aan de rand van een klif staat. Hoe willen we daar nog mee communiceren? Dat gaat niet! Je moet eerst die overprikkeling voorbij zijn. Je kan Niets bereiken met cliënten die zichzelf al overstijgen. Die al in de overlevingsmodus zitten. En ik ons werkveld is dat echt het belangrijkste om te onthouden.
Ons werk en de client zijn doelen kunnen alleen behaald worden als de client de ruimte heeft om vooruit te denken!
Bedankt voor alles.
De poster En de extra bonus oefening!
Ik vond de workshop een fijne ervaring. Door de ontspannen sfeer in de ruimte voelde ik mij erg prettig dit ontstond ook zeker doordat iedereen de workshop kwam volgen om daar elke van te leren en niet omdat ze dingen ‘fout’ doen. Daardoor merkte je gelijk dat iedereen graag positieve ervaringen deelde om daarbij elkaar te helpen en niet af te vallen. Door de fijne manier van praten en uitleggen werd dit ook zeker gemotiveerd.
Het voorbeeld van de klif waarbij iemand om suiker in je thee komt vragen. Als medewerker met kinderen weet je alleen dat een kind bij reageert en dingen doet als hij overprikkeld is en dat je moet proberen om een kind te ontprikkelen om het weer een fijne dag te bezorgen. Maar dat dit zo extreem oerinstinct in de hersenen was dat was nieuw voor mij.
Het helpt mij nu vooral en het kindje op mij groep door de periode van rust langer te maken. Eerst hielde we 10 minuten aan maar dan was het kindje snel weer overprikkeld. Nu nemen we echt een uur de tijd en merken we dat het kindje daarna weer een stuk dichter bij zichzelf is.
Omdat de manier van uitleg heel fijn is en voor iedereen begrijpbaar is. En je met dus kleine veranderingen/bewustwordingen heel veel kan veranderen voor het kind dus uiteindelijk je gehele groep.
Wie ik ben?
Ik ben Ilse Westdijk. In 2010 begon ik als leerkracht in het speciaal basisonderwijs. Al van jongs af aan wist ik dat ik niets liever wilde worden dan juf. Tijdens de PABO werd het mij al snel duidelijk dat ik niet wilde werken op een reguliere school. Maar echt iets wilde betekenen voor de kinderen die net even dat extra steuntje nodig hadden. De kinderen waar veel leerkrachten juist op vast liepen.
Maar werken in het onderwijs viel me ontzettend zwaar. Ik voelde me aan alle kanten te kort schieten. Ik wilde niets liever dan alle kinderen helpen. Dus wat deed ik… nog harder werken en nog meer van mezelf geven. Maar toch was dat niet voldoende. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik met een burn-out het onderwijs uit ben gestapt. Ik had mezelf voorgenomen om nooit, maar om dan ook echt nooit meer met kinderen te gaan werken.
Lang verhaal kort; dat liep allemaal toch even anders. Want ik zag mezelf gewoonweg niets anders doen dan met kinderen werken. Juist met die kinderen die het zo moeilijk hebben op school. De kinderen waar we maar geen vat op weten te krijgen. Dat zijn de kinderen die echt een speciaal plekje in mijn hart hebben.

Maar ik wist ook dat als ik echt iets wilde betekenen. Ik het ook echt anders moest gaan doen.
Ik wilde meer weten over lastig gedrag. Los van alle labels, diagnoses, procedures en protocollen. Ik wilde weten waar dit gedrag nu daadwerkelijk vandaan kwam. Hoe het nou komt dat het ene kind wel voldoende heeft aan een gesprek met de juf en de ander niet. Ik leerde dat er zoveel meer schuil ging achter lastig gedrag dan lastig alleen. Dat vooral stress, spanning en de angst en onzekerheid die daarmee gepaard gaan in 90% van de gevallen de grootste trigger zijn.
Ik verslond alles wat ik maar op mijn pad tegen kwam aan cursussen, opleidingen, trainingen en literatuur. Ik voegde al mijn kennis samen in mijn Ontdek je Superkracht! traject en de resultaten waren bizar… De kinderen gingen er ziende ogen op vooruit. Ook ouders en leerkrachten waren meer dan verbaasd over de snelle veranderingen in gedrag bij het kind. Sommige kinderen waren na een half jaar zo dusdanig veranderd dat ze niet meer op het lijstje met zorgleerlingen stonde
Ik heb in de afgelopen jaren meer dan 50 kinderen en hun ouders in mijn praktijk gehad. Meer dan 60 leerkrachten en andere professionals die met kinderen werken hierin mogen ondersteunen en begeleiden. En 5 scholen gehad die echt open stonden voor een samenwerking in het belang van het kind, hierin met mij. De kennis die ik nu heb is de kennis die ik had willen hebben toen ik nog voor de klas stond. Dit had niet alleen voor mij, maar ook voor mijn collega’s, ouders en de kinderen waarmee ik werkte een wereld van verschil gemaakt.
De kennis die ik nu heb is de kennis die ik jou en de kinderen waar jij met werkt ook gun. Daarom gaat het in deze workshop over meer dan alleen het waarom achter lastig gedrag, maar vooral over welke kennis en praktische tools een groots effect kunnen hebben. En dat lastig gedrag niet meer zo ingewikkeld of ongrijpbaar hoeft te zijn.
Veelgestelde vragen
Ik heb de opleiding tot gedragsspecialist gevolgd. Is deze workshop dan ook nog wat voor mij?
Ja zeker! De workshop geeft jou een mooi kijkje in de werking van het brein en daarmee de invloed van stress op het brein, lijf en daarmee ook op de relatie tussen stress en het lastige gedrag van een kind. De gedragsspecialisten die voor jou bij de workshop waren vonden dit een welkome aanvulling en kwamen tot de ontdekking dat zij veel uitingen van gedrag nooit hadden geplaatst onder stress zonder deze workshop.
Ik ben geen leerkracht. Is deze workshop dan ook wat voor mij?
Absoluut! Want de kennis die in deze workshop zit is de kennis die iedere professional die met kinderen werkt in huis zou moeten hebben. Of je nu op de BSO werkt, autismecoach bent, schoolmaatschappelijk werker, remedial teacher of op een andere manier met kinderen werkt. Elk kind heeft er baat bij om stress, de trigger onder gedrag, beter te begrijpen en hier op een goede manier mee om te leren gaan.En om zo meer zich zicht te krijgen in zijn stressgevoeligheid en zijn reacties en gedrag hierop. Om zo stapsgewijs te leren hoe ze stress, met de steun van de belangrijkste volwassenen in hun leven, waaronder jij, te lijf kunnen gaan.
Ik werk als docent in het VO. Is deze workshop dan ook geschikt voor mij?
Ja en nee. Klinkt lekker verwarrend, maar laat het me uitleggen. Ondanks dat het puberbrein net even iets anders werkt (iets met hormonen) is de werking van stress op het brein wel hetzelfde. Jij gaat ook absoluut al die pubers die in jouw klas zitten die dat lastige gedrag laten zien tijdens deze workshop herkennen. En je begrijpt straks als geen ander waarom ze doen wat ze doen. Welke overlevingsstrategie daarachter zit en wat er nodig is om die pubers van jou weer een stap vooruit te helpen.
De praktische tools die je in deze workshop meekrijgt zijn echter wel meer geschikt voor het basisonderwijs. Maar no worries, ook daar is een oplossing voor. Want door na de workshop met mij direct een gratis online sparsessie in te plannen, krijg ook jij de tools die passen bij die prachtige pubers waar jij mee werkt. En kan ook jij direct aan de slag.
Ik wil graag dieper in op faalangst en onzekerheid bij kinderen? Dan heb ik aan jouw workshop vast niks.
Dat zou je denken, maar niets is minder waar. Want ondanks dat het gedrag van deze kinderen aan buitenkant verschilt. Speelt bij hen allemaal diep van binnen precies hetzelfde af. Ze ervaren allemaal intense gedachten, emoties en gevoelens waar ze gewoonweg geen raad mee weten. Het ene kind trekt zich terug, het andere kind gaat uit contact, weer een ander kind weigert zijn werk te maken en weer een ander kind slaat, schopt en scheldt. Ook de kinderen die lastige gedrag laten zien voelen zich net zo onzeker als de kinderen die jij nu voor je ziet als je aan faalangst en onzekerheid denkt. Met deze workshop bereik je alle kinderen.
Ik wil graag een workshop/masterclass/studiedag voor mijn team over lastig gedrag. Is dat ook mogelijk?
Ja zeker! Niets zo waardevols als een team dat over dezelfde kennis beschikt. Zeker wanneer het gaat om lastig gedrag. Via deze link kan je met mij een afspraak maken in mijn digitale agenda, zodat we elkaar alvast kunnen spreken. Dan kan jij mij vertellen waar jullie behoeften ligt als organisatie en kunnen we praten over hoe een workshop/masterclass/studiedag over lastig gedrag hier van toegevoegde waarde in zou zijn voor jouw personeel.
Hieronder lees je wat andere (onderwijs)professionals over mij en de workshop zeggen
Het was een zeer inspirerende workshop. Niet alleen als je voor de klas staat, maar voor iedereen die met kinderen werkt en je wilt meer weten over waar gedrag vandaan komt en hoe je ermee omgaan.
Er is veel ‘lastig’ gedrag op de groep. Ik hoopte vooral tools te ontvangen van hoe hiermee om te maken.
Mijn grootste inzicht was wat een stress moeten de kinderen continue ervaren die bij mij in de groep zitten.
De workshop geeft veel kennis over waar gedrag vandaan komt en praktische tools die kunnen bijdragen aan het voorkomen en omgaan met uitspattingen vanuit het oerbrein.
Ik wilde graag dieper in op het onzeker zijn/de onzekerheid bij kinderen en waar daar voor de te kunnen doen.
Mijn grootste inzicht was dat het brein/lijf hier zijn aandeel in heeft.
De workshop geeft een goede basis om inzicht te krijgen in hoe onzekerheid zich uit.