Met grote passen stormt Mick de klas uit
Het gebeurt wéér en dat terwijl jullie gisteren in de pauze nog zo’n fijn gesprek gehad hebben over wat hij kan doen in de klas op de momenten dat het hem allemaal even te veel wordt.
Je steekt onwijs veel tijd en energie in dit mannetje. Maar in een klas van meer dan 27 kinderen kan je hem niet altijd bieden wat hij nodig heeft. Zonder dat je de andere kinderen te kort doet. Het is frustrerend, want je doet je stinkende best. Je hebt al van alles geprobeerd om hem te kunnen helpen, maar toch lijkt dat wat je doet niet voldoende. Hij is steeds moeilijker uit zijn boze buien te halen.
Maar Mick is niet het enige kind in jouw klas waar jouw aandacht naartoe gaat
Want Noah komt ook met regelmaat in een gevecht met andere kinderen terecht. Waarin hij andere kinderen slaat, schopt en soms zelfs bijt. Zodra je tussenbeide komt schreeuwt hij naar je en zijn de scheldwoorden niet te misstaan.
En dan heb je ook nog Lars die zich onder tafel verstopt en vaak ontzettend hard huilt, tot ontroostbaars toe. Emma waarbij je niet meer binnen komt, omdat ze zich volledig lijkt af te sluiten. Je kan met haar geen enkele connectie meer maken. En dan is daar ook nog Julia. Dat stille meisje in jouw klas, waarvan je ziet dat ze over haar grenzen heel laat gaan en klasgenootjes vaak hun zin geeft. Ze komt bij jou altijd om bevestiging komt vragen.
Jij gunt al deze kinderen zoveel meer
Jij weet dat deze kinderen dit niet zomaar doen. Dat het gedrag van deze kinderen een signaal is. Dat er iets onder dit lastige gedrag zit, wat maakt dat ze doen wat ze doen. Je wilt niets liever dan deze kinderen verder helpen en je stopt echt wel heel je ziel en zaligheid in dat wat je doet.
Maar als je heel eerlijk bent, is dat echt niet altijd even makkelijk…
De vraag die jezelf vaak blijft stellen is hoe nu verder? Want jij bent er van overtuigd dat we op een andere manier met deze kinderen kunnen werken dan we vaak nu werken. Je bent echt op zoek naar HOE dan anders.
Jij wil voor ieder kind het juiste doen
En je bent hier niet de enige in, want dit is wat ontzettend veel leerkrachten willen. Alleen de reden dat we dit lastige gedrag te zien krijgen. En de reden waarom we in dit soort situaties echt wel handelingsverlegen dreigen te raken. Ook al noemen we dit liever niet zo en zien we dit niet altijd zo. Is omdat we in het onderwijs gedrag heel rationeel benaderen. Vanuit logica.
Alles wat we inzetten wanneer het gaat om gedragsverandering is gericht op de verwachting dat een kind weet hoe hij passend moet reageren op het moment dat het hem allemaal te veel wordt. Dat hij dit kan aanvoelen. Dat een kind weet wat hij op dat moment nodig heeft. Dat hij dit aan kan geven en dat een kind hier ook naar handelt.
Maar zo simpel is het niet…
Gedrag wordt niet gestuurd vanuit logica, maar vanuit gevoel en emotie. En in 75% van de gevallen is dat lastige gedrag wat we bij kinderen te zien krijgen terug te voeren naar een gebrekkig zelfsbesef en/of zelfmanagement.
Deze kinderen herkennen en begrijpen niet de signalen die hun eigen lichaam hen geeft in situaties waarin ze een gevoel van onduidelijk, verwarring, spanning, stress, dreiging of ongemak ervaren. Ze hebben moeite om deze gevoelens in hun lichaam op te werken en hier de juiste gevoelswoorden aan te geven. Het ontbreekt ze letterlijk aan het besef van zichzelf.
Waardoor ook het reguleren van je emoties, op een gepaste manier reageren op die gevoelens en emoties, ontzettend lastig wordt. Want je kunt als kind niet je gevoelens en de daarmee gepaarde emoties reguleren en daarmee ook je gedrag. Als je geen idee hebt wat er nu precies te reguleren valt.
Nog meer gesprekken met deze kinderen over wat ze anders kunnen doen of het inzetten van nog meer gedragsinterventies zijn niet de oplossing
Maar wel kinderen zoals Mick, Noah, Lars, Emma en Julia die vaardigheden aanleren die onder emotieregulatie liggen. Die vaardigheden waarmee zij weer inzicht krijgen in hun eigen gevoelens, gedachtes en emoties en daarmee weer grip krijgen op zichzelf en op hun gedrag.
En dat is precies waar ik jou tijdens de workshop Eerste Hulp Bij Lastig Gedrag in de klas op zaterdag 25 mei in meeneem.
Lastige kinderen bestaan niet, maar wel kinderen die het verdomd lastig hebben
Ik leer jou:
✴️ wat er nog meer schuil gaat achter lastig gedrag, welke overlevingsstrategieën kinderen (onbewust) inzetten, zodat jij deze kinderen nog beter gaat begrijpen en kunt helpen
✴️ hoe je de signalen voorafgaand aan lastig gedrag kunt herkennen, zodat je hier tijdig op in kunt spelen, maar ook het kind hierin mee kunt nemen en hij deze signalen zelf ook leert herkennen
✴️ hoe je met een tot een gesprek kunt komen (wat verder gaat dan de standaard wat kan je anders doen gesprekken) waarin je met een kind echt de diepte in kan gaan, zodat jij maar ook hij inzicht krijgt in zijn gevoelens, gedachtes en emoties en het kind er zelf ook leert begrijpen waarom hij doet wat hij doet
✴️de vaardigheden en strategieën die we deze kinderen mogen leren, waarmee niet alleen wij maar vooral ook de kinderen zelf weer grip krijgen hun gedrag, zodat we lastig gedrag kunnen voorkomen
Behind every child who believes in themselves is a teacher who believed in them first
Laat mij jou in 3 uur tijd meenemen in de wereld van kinderen zoals Mick, Noah, Lars, Emma en Julia. Zodat jij als geen ander weet waar dat lastige gedrag vandaan komt. En jij precies weet hoe je deze kinderen nu het beste verder kunt helpen en die basis kan blijven leggen die jij als leerkracht voor jouw kinderen zo belangrijk vindt.
Voel jij aan alles dat dit is wat jij voor de kinderen uit jouw klas wil? Kom dan op zaterdag 25 mei om 09:30 uur naar de workshop Eerste Hulp Bij Lastig Gedrag in de klas. In mijn praktijk aan de Theemsweg 37 in Spijkenisse.
Dan gaan we samen in een groep van 10 gedreven en gepassioneerde (onderwijs)professionals samen aan de slag. Zodat jij als geen ander snapt/begrijpt/weet waar dit lastige gedrag vandaan komt. En jij de handvatten tools in handen hebt die ervoor zorgen dat jij de kinderen die dat lastige gedrag laten zien, echt verder kan helpen.
Na de workshop staat er een overheerlijke lunch voor je klaar. Zodat je met een vol hoofd en een volle buik naar huis kunt. 😉
De investering voor deze workshop is 149,-.
Een leraar verandert de wereld leerling per leerling
De workshop is echt hands-on. Je gaat naar huis met praktische handvatten die je dag erna direct kunt toepassen. Want uiteindelijk gaat het niet alleen om wat je weet, maar vooral om wat je doet met dat wat je weet.
Na deze workshop
✴️ Heb jij antwoord op die prangende vraag HOE DAN ANDERS?! Zodat jij alle kennis en handvatten die je nu tot je beschikking hebt in kunt zetten bij de kinderen die lastig gedrag laten zien. Kennis en handvatten die voor echte verandering in gedrag gaan zorgen, omdat we het bij de basis aanpakken.
Wat ik deel aan kennis over emotioneel leren en alles wat daarbij komt kijken is niet alleen voor de kinderen met lastig gedrag van belang, maar voor elk kind. Want elk kind heeft het nodig om zijn gevoelens, gedachtes en emoties beter te leren begrijpen, zodat ze zichzelf weer beter gaan begrijpen en daarmee weer grip krijgen op zichzelf en op hun gedrag.
Jij krijgt in deze workshop alles mee, zodat jij alle kinderen uit jouw klas kan ondersteunen en je lastig gedrag steeds vaker voor kunt zijn.
Want leerkracht zijn doet ertoe.
De investering voor deze workshop is 149,-
Dit is wat andere (onderwijs)professionals over mij en de workshop zeggen
Ik hoopte meer te leren over hoe je de signalen van stress bij kinderen kon herkennen en wat stress doet in het brein van een kind. In een korte tijd kregen we tips en werden we meegenomen in hoe je kinderen beter tot rust kan brengen.
Mijn grootste eye-opener was toch wel hoe hard kinderen volwassenen in hun leven nodig hebben! Door goede aanwijzingen, oefeningen en coaching kun je het kind weer laten inzien hoe te ontspannen en weer tot rust te komen.
Het is waardevol om je hier weer bewust van te worden. Je gunt ieder kind het allerbeste. Met iets kleins kunnen wij samen weer een groot verschil maken. Wij willen allemaal kinderen in hun kracht zetten! Wij kunnen het niet alleen, samen staan we sterk!
Deze workshop heeft me aan het denken gezet. Stress wordt veroorzaakt door angst, gezonde angst of irreële en naar mijn mening dus ongezonde angst. Angst leidt tot heel veel gedragsuitingen, waaronder weerstand. Waarom willen we het ene kind hier wel eindeloos mee helpen en hebben we moeite met het andere kind? Terwijl er dezelfde stress/angst onder zit.
De workshop laat zien hoe laagdrempelig en gemakkelijk kinderen kunt helpen met hun stress. Ik denk dat alle kinderen in mindere of meerdere mate stress ervaren en dus is deze workshop zinvol voor alle ouders en leerkrachten.
Ik zou nog even uitgebreider terugkomen op deze mail
En je weet. In de coaching moet je soms echt tijd nemen om er echt even voor te zitten
En ook dan tikt de tijd weer door, we staan continue aan.
En ik wil er dan ook kort over zijn. Niet omdat ik niet langer wil. Maar omdat ik daar ook voor sta. Korte en bondige informatieverschaffing. Weinig ruis. Maar wel kijkend naar wat een kind nodig heeft Kijkend naar het individu en zijn of haar omgeving.
En dat is wat jij precies ook doet. Je levert maat werk. Je hebt enorm veel passie voor je werk en dat straal je uit. Ik heb van een iedere collega die er was gehoord: Wat kan Ilse fijn vertellen!
Persoonlijk vond ik de zin over de klif het meest treffend. Hoe ga je met iemand in gesprek die letterlijk aan de rand van een klif staat. Hoe willen we daar nog mee communiceren? Dat gaat niet! Je moet eerst die overprikkeling voorbij zijn. Je kan Niets bereiken met cliënten die zichzelf al overstijgen. Die al in de overlevingsmodus zitten. En ik ons werkveld is dat echt het belangrijkste om te onthouden.
Ons werk en de client zijn doelen kunnen alleen behaald worden als de client de ruimte heeft om vooruit te denken!
Bedankt voor alles.
De poster En de extra bonus oefening!
Ik vond de workshop een fijne ervaring. Door de ontspannen sfeer in de ruimte voelde ik mij erg prettig dit ontstond ook zeker doordat iedereen de workshop kwam volgen om daar elke van te leren en niet omdat ze dingen ‘fout’ doen. Daardoor merkte je gelijk dat iedereen graag positieve ervaringen deelde om daarbij elkaar te helpen en niet af te vallen. Door de fijne manier van praten en uitleggen werd dit ook zeker gemotiveerd.
Het voorbeeld van de klif waarbij iemand om suiker in je thee komt vragen. Als medewerker met kinderen weet je alleen dat een kind bij reageert en dingen doet als hij overprikkeld is en dat je moet proberen om een kind te ontprikkelen om het weer een fijne dag te bezorgen. Maar dat dit zo extreem oerinstinct in de hersenen was dat was nieuw voor mij.
Het helpt mij nu vooral en het kindje op mij groep door de periode van rust langer te maken. Eerst hielde we 10 minuten aan maar dan was het kindje snel weer overprikkeld. Nu nemen we echt een uur de tijd en merken we dat het kindje daarna weer een stuk dichter bij zichzelf is.
Omdat de manier van uitleg heel fijn is en voor iedereen begrijpbaar is. En je met dus kleine veranderingen/bewustwordingen heel veel kan veranderen voor het kind dus uiteindelijk je gehele groep.
Wie ik ben?
Ik ben Ilse Westdijk. In 2010 begon ik als leerkracht in het speciaal basisonderwijs. Al van jongs af aan wist ik dat ik niets liever wilde worden dan juf. Tijdens de PABO werd het mij al snel duidelijk dat ik niet wilde werken op een reguliere school. Maar echt iets wilde betekenen voor de kinderen die net even dat extra steuntje nodig hadden. De kinderen waar veel leerkrachten juist op vast liepen.
Maar werken in het onderwijs viel me ontzettend zwaar. Ik voelde me aan alle kanten te kort schieten. Ik wilde niets liever dan alle kinderen helpen. Dus wat deed ik… nog harder werken en nog meer van mezelf geven. Maar toch was dat niet voldoende. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik met een burn-out het onderwijs uit ben gestapt. Ik had mezelf voorgenomen om nooit, maar om dan ook echt nooit meer met kinderen te gaan werken.
Lang verhaal kort; dat liep allemaal toch even anders. Want ik zag mezelf gewoonweg niets anders doen dan met kinderen werken. Juist met die kinderen die het zo moeilijk hebben op school. De kinderen waar we maar geen vat op weten te krijgen. Dat zijn de kinderen die echt een speciaal plekje in mijn hart hebben.
Maar ik wist ook dat als ik echt iets wilde betekenen. Ik het ook echt anders moest gaan doen
Ik wilde meer weten over lastig gedrag. Los van alle labels, diagnoses, procedures en protocollen. Ik wilde weten waar dit gedrag nu daadwerkelijk vandaan kwam. Hoe het nou komt dat het ene kind wel voldoende heeft aan een gesprek met de juf en de ander niet. Ik leerde dat er zoveel meer schuil ging achter lastig gedrag dan lastig alleen. Dat vooral het gebrek aan besef van zichzelf. Het niet voldoende bewust zijn van alle gevoelens, gedachtes en emoties die ze ervaren en de ontrust, stress en spanning die dat met zich mee brengt. Omdat je geen idee hebt hoe je om moet gaan met alles wat je voelt, wat nu nog zo overweldigend en ongrijpbaar is. In 75% van de gevallen de oorzaak is achter lastig gedrag.
Ik verslond alles wat ik maar op mijn pad tegen kwam aan cursussen, opleidingen, trainingen en literatuur. Ik voegde al mijn kennis samen in mijn Ontdek je Superkracht! traject en de resultaten waren bizar… De kinderen gingen er ziende ogen op vooruit. Ook ouders en leerkrachten waren meer dan verbaasd over de snelle veranderingen in gedrag bij het kind. Sommige kinderen waren na een half jaar zo dusdanig veranderd dat ze niet meer op het lijstje met zorgleerlingen stonden.
De kennis die ik nu heb is de kennis die ik had willen hebben toen ik nog voor de klas stond
Dit had niet alleen voor mij, maar ook voor mijn collega’s, ouders en de kinderen waarmee ik werkte een wereld van verschil gemaakt.
De kennis die ik nu heb is de kennis die ik jou en de kinderen waar jij met werkt zo ontzettend gun. Daarom gaat het in deze workshop over meer dan alleen het waarom achter lastig gedrag, maar vooral over welke handvatten een groots effect kunnen hebben. En dat lastig gedrag niet meer zo ingewikkeld of ongrijpbaar hoeft te zijn.
Veelgestelde vragen
Ik heb de opleiding tot gedragsspecialist gevolgd. Is deze workshop dan ook nog wat voor mij?
Ja zeker! De workshop geeft jou aanvullend inzicht in de emotionele vaardigheden die onder emotieregulatie liggen. Die vaardigheden die kinderen die lastig gedrag laten zien nog mogen leren, waar we extra aandacht aan mogen besteden. Waarmee je echt het verschil kunt maken.
Ik ben geen leerkracht. Is deze workshop dan ook wat voor mij?
Absoluut! Want de kennis die in deze workshop zit is de kennis die iedere professional die met kinderen werkt in huis zou moeten hebben. Of je nu op de BSO werkt, autismecoach bent, schoolmaatschappelijk werker, remedial teacher of op een andere manier met kinderen werkt. Elk kind heeft er baat bij om die gevoelens, gedachtes en emoties die onder lastig gedrag liggen beter te begrijpen en hier om een goede manier mee om te leren gaan. En daar hebben ze jouw hulp bij nodig.
Ik werk als docent in het VO. Is deze workshop dan ook geschikt voor mij?
Ja en nee. Klinkt lekker verwarrend, maar laat het me uitleggen. 😉 Ondanks dat het puberbrein net even iets anders werkt (iets met hormonen) is het net zo, zelfs niet nog belangrijker dat deze kinderen precies weten wat erin hen omgaat. Want daarmee kunnen zij zelf weer een stuk regie pakken. Jij gaat ook absoluut al die pubers die in jouw klas zitten die dat lastige gedrag laten zien tijdens deze workshop herkennen. En je begrijpt straks als geen ander waarom ze doen wat ze doen. Welke overlevingsstrategie daarachter zit en wat er nodig is om die pubers van jou weer een stap vooruit te helpen.
De praktische handvatten die je in deze workshop meekrijgt zijn echter wel meer geschikt voor het basisonderwijs. Maar no worries, ook daar is een oplossing voor. Want door na de workshop met mij direct een gratis online sparsessie in te plannen, krijg ook jij de tools die passen bij die prachtige pubers waar jij mee werkt. En kan ook jij direct aan de slag.
Ik wil graag dieper in op faalangst en onzekerheid bij kinderen? Dan heb ik aan jouw workshop vast niks. 😔
Dat zou je denken, maar niets is minder waar. 😉 Want ondanks dat het gedrag van deze kinderen aan buitenkant verschilt. Speelt bij hen allemaal diep van binnen precies hetzelfde af. Ze ervaren allemaal intense gedachten, emoties en gevoelens waar ze zich gewoonweg geen raad mee weten. Het ene kind trekt zich terug, het andere kind gaat uit contact, weer een ander kind weigert zijn werk te maken en weer een ander kind slaat, schopt en scheldt. Ook de kinderen die lastige gedrag laten zien voelen zich net zo onzeker als de kinderen die jij nu voor je ziet als je aan faalangst en onzekerheid denkt. Met deze workshop bereik je alle kinderen.
Ik wil graag een workshop/masterclass/studiedag voor mijn team over lastig gedrag. Is dat ook mogelijk?
Ja zeker! Er is niets zo waardevol als een team dat over dezelfde kennis beschikt. Zodat je in het belang van de kinderen dezelfde kant kunt op bewegen. Zeker wanneer het gaat om lastig gedrag. Ik zeg altijd “1 lijn, 1 plan, 1 doel”. Via deze link kan je met mij een afspraak maken in mijn digitale agenda, zodat we elkaar alvast kunnen spreken. Dan kan jij mij vertellen waar jullie behoeften ligt als organisatie en kunnen we praten over hoe een workshop, masterclass, studiedag of traject hier van toegevoegde waarde in zou zijn voor jouw personeel.
Klaar om met nieuwe kennis en praktische handvatten bij lastig gedrag in de klas het verschil te maken?
Schrijf je dan nu in hieronder ⬇️ via deze knop voor de workshop Eerste Hulp Bij Lastig Gedrag in de klas op zaterdag 25 mei.