Over Ilse

Als alleen dansen al zo’n verschil kan maken in het zelfvertrouwen van kinderen, wat als je dan echt doordacht met beweging aan de slag gaat”.

Ik werkte als leerkracht in het speciaal basisonderwijs. In mijn klas zaten ontzettend veel kinderen die een flinke deuk in hun zelfvertrouwen hadden opgelopen in het regulier onderwijs. Ze kwamen niet mee met de leerstof, voelden zich onbegrepen, brachten veel tijd buiten de klas door, gingen vaak met tegenzin naar school, maar bovenal voelden ze zich anders dan hun klasgenootjes. Ik kan me nog ontzettend goed herinneren dat nadat ik de medicijnen voor een jongetje uit groep 6 klaarlegde hij tegen mij zei “Juf, ik wil zo graag normaal zijn”. Dat raakt je…

Als leerkracht wist ik dat het onderwijs aan deze kinderen anders moest, maar hoe? Na mijn burn-out zegde ik mijn baan op en ging ik op zoek naar dat wat ik miste. Ik begon met een cursus peuterdans en deed vrijwilligerswerk bij een kinderopvangorganisatie hier in de buurt waar ik mijn danslessen gaf. Ik zag de kinderen met plezier meedoen, zelfs de verlegen kinderen durfden les na les steeds meer te doen. Het was zo mooi om te zien dat deze jonge kinderen in zo’n korte tijd zoveel stappen maakten in hun ontwikkeling. Hier wilde ik meer van weten.

Ik ging op naar meer informatie, boeken, trainingen en cursussen over bewegen en bewegend leren. Ik leerde meer over de invloed van beweging op de ontwikkeling van jonge kinderen, wat de invloed van beweging is op onze hersenen, maar ook welke invloed beweging heeft op leren en gedrag. Uiteindelijk kwam ik uit bij de opleiding tot Psychomotorisch Kindercoach. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Dit is wat ik in het onderwijs miste, dit is wat ik wil doen! Ik zag ook wat ik zelf als kind miste.

Ik was die grijze muis, dat kind waar je wel 30 van in de klas kan hebben. Ik was braaf, volgzaam, serieus, maar alles behalve gemakkelijk voor mezelf. Ik moest als kind naar een sociale vaardigheidstraining, het voelde ook echt als moeten. Ik zat daar niet op mijn plek. Aan het eind die sociale vaardigheidstraining kreeg je een diploma, je was nu officieel sociaal vaardig. Waarom voelde ik me dan nog steeds zo onzeker?

Wat als ik als kind die kans had gehad op begeleiding die echt bij mij paste? Begeleiding waarbij gekeken werd wat ik als individu nodig had, in plaats van deelnemen aan een programma waarbij ieder kind dezelfde opbouw volgt. Ik vond de juiste persoon pas nadat ik op 26 jarige leeftijd overspannen raakte. Ik kwam in aanraking met een leerkracht coach die bij mij precies de juiste snaar wist te raken. Ik kreeg inzicht in mijn eigen gedrag en handelen, durfde mezelf weer op 1 te zetten en maakte sinds jaren eindelijk weer tijd voor mezelf vrij door yoga te gaan doen.

Yoga zorgt ervoor dat ik mijn hoofd helemaal leeg kan maken, maar ik vind het ook heerlijk om te hardlopen. Ik ben graag bezig. Ik houd van haken, lezen, maar ik probeer ook graag nieuwe recepten uit wanneer ik aan het bakken of koken ben en het opeten ervan is natuurlijk ook geen straf.

Wil jij graag weten wat ik voor jouw kind kan betekenen, neem dan via onderstaand contactformulier vrijblijvend contact met mij op. Ik bespreek graag samen met jullie de mogelijkheden.